Johannes

HET EVANGELIE VAN JOHANNES

Hieronder vind je mijn toelichting bij verschillende gedeelten uit dit evangelie, dat is genoemd naar de apostel Johannes die in de kerkelijke traditie als de schrijver ervan geldt. In mijn boek Het evangelie uit het leerhuis van Lazarus heb ik echter veel argumenten aangedragen om dit evangelie niet te zien als geschreven door Johannes, maar door leerlingen van Jezus' vriend Lazarus.


Is het vierde evangelie anti-joods? (Johannes 1-21) - Peter van 't Riet - 2024
Artikel - Niet het vierde evangelie, maar zijn vertaling is anti-joods In Trouw van 17 maart 1997 werd het boek 'Als dit uit de Hemel is...' van Peter J. Tomson besproken (uitgegeven door de Folkertsma-Stichting). Het boek gaat over de verhouding van het... Meer/More info...
Anti-judaïsme in het vierde evangelie? (Johannes 1-21) - Peter van 't Riet - 2024
Vraag & Antwoord - Vraag: Peter Tomson constateert in zijn boek 'Als dit uit de hemel is...' (1997) dat het anti-joodse karakter van het vierde evangelie het gevolg is van tekstaanpassingen die na de breuk tussen kerk en synagoge zijn aangebracht. U beweert... Meer/More info...
Het lam van God (Johannes 1:29) - Peter van 't Riet - 2024
Vraag & Antwoord - Vormt de aanduiding 'lam Gods' in Johannes 1:29 niet een aanwijzing dat de auteur bekend was met (bronnen van) het boek Openbaring? Zijn de opstandingsverhalen niet een verwijzing naar het lam dat het "boek des levens" heeft (Openbaring 13:8), het... Meer/More info...
De bruiloft te Kana (Johannes 2:1-11) - Peter van 't Riet - 2024
Vraag & Antwoord - Vraag: In het boek Het evangelie uit het leerhuis van Lazarus beargumenteer je dat met de bruidegom uit het verhaal over de bruiloft in Kana (Johannes 2:1-11) Lazarus is bedoeld. Is er een verband tussen het verhaal van de bruiloft in Kana en het... Meer/More info...
Zes stenen watervaten (Johannes 2:1-11) - Peter van 't Riet - 2024
Vraag & Antwoord - Vraag : Waarom wordt er in het verhaal over de bruiloft in Kana (Johannes 2:1-11) over zes stenen watervaten gesproken. Staan in vuur gebakken vaten soms symbool voor reinheid? En mag er in reinigingsvaten wel wijn worden gedaan? Waarom... Meer/More info...
Een joods feest (Johannes 5:1) - Peter van 't Riet - 2024
Vraag & Antwoord - Vraag : In Johannes 5:1 wordt vermeld dat Jezus opging naar Jeruzalem ter gelegenheid van een joods feest, maar dit feest wordt niet met name genoemd. Elders in het vierde evangelie wordt dit wel gedaan (bijv. Johannes 2:13; 6:4; 10:22).... Meer/More info...
De overspelige vrouw (Johannes 8:2-11) - Peter van 't Riet - 2024
Vers-voor-vers-toelichting - Dit verhaal over de overspelige vrouw behoort niet tot het oorspronkelijke Evangelie van Johannes. In de beste handschriften ontbreekt het en in sommige minder goede handschriften staan er tekentjes bij die erop duiden dat het later is... Meer/More info...
De opwekking van Lazarus (Johannes 11:1-44) - Peter van 't Riet - 2024
Toelichting bij een Bijbelgedeelte - Het verhaal over de opwekking van Lazarus is het langste en meest uitgesponnen verhaal in het vierde evangelie. Bovendien bevindt het zich ook nog eens in het hart, het centrum, van dit evangelie. Verder is het een scharnierverhaal: Het is de... Meer/More info...
Het gebed van Jezus (Johannes 17:1-13) - Peter van 't Riet - 2024
Toelichting bij een Bijbelgedeelte - Twee opmerkingen voorafIn mijn toelichting op Johannes 11:1-44 heb ik betoogd dat het vierde evangelie niet werd geschreven door de apostel Johannes, maar afkomstig is uit de School van Jezus’ geliefde discipel Lazarus.[1] Lazarus kwam uit... Meer/More info...
Petrus en de andere discipel (Johannes 18:15-16) - Peter van 't Riet - 2024
Vraag & Antwoord - Vraag: In uw boek Het evangelie uit het leerhuis van Lazarus over het vierde evangelie komt de scène ter sprake waar 'de andere leerling' met Petrus het huis van de hogepriester binnengaat. Dan wordt tot tweemaal toe aan Petrus de vraag... Meer/More info...
De verschijning van Jezus aan de zee van Tiberias (Johannes 21:1-14) - Peter van 't Riet - 2024
Toelichting bij een Bijbelgedeelte - Een aanhangsel aan het vierde evangelie Johannes 21 is duidelijk een aanhangsel aan het vierde evangelie. Dat evangelie eindigde oorspronkelijk met wat nu het “eerste slot” wordt genoemd (20:30-31).[1] Er zijn verschillende argumenten... Meer/More info...
This is the website of Peter van 't Riet